Zlatan lanserar kläder

Zlatan i Paris Saint-GermainDet är inte ovanligt att sportstjärnor lanserar kläder när den idrottsliga karriären är över. Några som gjort detta är Martin Dahlin, Fred Perry och René Lacoste. Nu har en svensk gjort samma sak. Ni kan nog gissa vem det handlar om.

Zlatan Ibrahimovic gör en Björn Borg och lanserar sitt eget klädmärke. Det heter dock inte något som kan föra tankarna till idrottaren, själv, utan A-Z. Ägarna är norska Varner och Ibrahimovic själv, som äger 50 % vardera.

A-Z är inte ett modemärke, och inte ett fotbollsmärke, utan att märke för träningskläder för många olika sporter. Stilen påminner om Nike och Under Armour, och än så länge finns en herr- och en barnkollektion som kan köpas på nätet i flera länder, bl.a. Sverige och Finland. Längre fram ska en damkollektion lanseras, och man ska också öppna fysiska butiker. Vid lanseringen, som skedde på ett lyxhotell i närheten av Triumfbågen i Paris, fanns ungefär 70-plagg i kollektionen, och Zlatan säger att han varit involverad ”väldigt mycket” i designprocessen. Inte förvånande är han själv modell på många av pressbilderna. Några av bilderna finns att se här.

Vad händer nu?

Vad som kommer att hända när Zlatans kontrakt med Paris Saint-Germain löper ut i sommar är inte känt. På pressträffen där kläderna lanserades var det många journalister som ville veta, men de fick inget svar, och de fick heller inte veta vilken typ av karriär han tänker sig framöver, skriver Sydsvenskan, förutom då klädmärket. Däremot fick de veta att människor i Manchester kommer att bära kläderna. Många tog det som en ledtråd.

Men hur ser kläderna ut då? Det är en stil som känns igen från många andra tillverkare, men kanske lite mer anpassad för att fungera lika bra på fritiden som på gymmet eller löprundan. Loggan, som är i guld och består av bokstäverna A-Z, är kanske inte så spännande, men den finns också i en mer avskalad variant med bara ett gyllene bindestreck. Det känns faktiskt fräscht.